Thea Sabelis

thea-sabelis-postzegelThea Sabelis (Den Haag, 1945) heeft geen atelier, maar wel een heerlijk tuinhuisje waar ze naar hartenlust diverse soorten steen bewerkt. Ze is vooral bekend geworden door de gebeeldhouwde schoenen en haar beeld de Mantel. Thea Sabelis werkt taille direct, dat betekent direct in de steen houwen. Deze methode bevordert de spontaniteit en expressie, maar geeft een groter risico op onherstelbare fouten. Het geeft haar een fantastisch gevoel om van een ruw brok steen iets aaibaars te maken. Het onverwachte, een breuklijn die in een later stadium, te voorschijn komt, maakt het werken in steen tot een uitdaging. Ze sloot zich aan bij KunstPost vanwege de exposities, maar het verkopen van haar werk blijkt haar aan het hart te gaan: “Bij de eerste kon ik wel janken. Het is geen massa werk, het gaat van binnen uit. Je geeft heel veel van jezelf weg.” Het is een genot om naar de verhalen van deze kunstenares te luisteren. Ginny Goedkoop en Nathalie van Eck stellen haar de vijf uitgelichte vragen.

Als je een dag of nacht in een museum mocht doorbrengen welk museum zou dat dan zijn?
Ik denk dat ik dan toch wel naar Rotterdam ga, naar museum Boijmans van Beuningen. Het is lang geleden dat ik daar ben geweest. Ze hebben er wel veel wat me aanspreekt, ook wel van deze tijd. In andere musea hier in Den Haag is het vaak zo van vroeger, dat deprimeert me.

Heb jezelf een werk gemaakt wat je absolute favoriet is?
Ja en wat ik ook niet kwijt zou willen. Het is mijn Mantel (albast) waarmee ik genomineerd ben in 2011 door de vakjury en het publiek van de Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars (NABK). Daar ben ik een jaar mee bezig geweest, niet een keer per week, maar meerdere keren per week. Eigenlijk beeldhouw ik met drie stenen tegelijk. Dus dan ben ik bezig met de eerste steen, de ruwe steen, het tweede vorm te geven en de derde af te werken. Zo sla je je nooit blind op een steen. Je blijft actief in het vorm geven.

Wanneer ben je begonnen en hoe heeft zich dat ontwikkeld?
In 2000. Het was gewoon een andere uitdaging. Ik maakte aquarellen en toen zag ik iets van beeldhouwen. Ik ben toen met een vriendin terecht gekomen op de Lange Kleiweg in Rijswijk en daar hebben we dingen van cement gemaakt. Dat moest allemaal binnen een dag af zijn, anders was het hard.

Ben je autodidact of heb je via opleiding, cursussen, workshops etc. je weg gevonden?
Ik ging naar Ingrid Rekers in Den Haag. Bij haar gaat het om de techniek en gereedschap leren gebruiken. Als je de beitel verkeerd in de albast zet, zie je witte sterren. Ik heb het mezelf aangeleerd door alsmaar te doen en van fouten te leren. Ik heb workshops gedaan in Wapserveen, daar ging ik met clubje naartoe en daar ben ik nog een keer twee weken individueel aan het werk geweest. Toen ben ik hier verder gegaan in de tuin. Ik ben van beton naar speksteen, naar albast, galastone, serpentijn en kalksteen gegaan.

Wie of wat inspireert je en waarom?
Ik laat me eigenlijk niet inspireren. Als ik ruwe stenen heb, bekijk ik constant de steen en ik ga hem pellen zoals je dat dan noemt, en dan gaat de vijl de vorm maken. Ik laat me wel inspireren met m’n draperieën door de mode, door de stoffen. Toen ik nog heel jong was maakte ik mijn kleren. Vandaar dat mijn aquarellen ook met kleding te maken hadden. Dus ik was met kleding bezig en bedacht toen: er moet een schoentje bij. Zo is de verzameling gebeeldhouwde schoenen ook begonnen.

Wilt u meer weten ga naar  teasabelis.exto.nl

  • Beeldend kunstenares Thea Sabelis kunstpost lookatie364 sculpturen den haag
    Beeldend kunstenares Thea Sabelis
  • Beeldend kunstenares Thea Sabelis kunstpost lookatie364 sculpturen den haag
    Thea Sabelis sculpturen
  • Beeldend kunstenares Thea Sabelis kunstpost lookatie364 sculpturen den haag
    Thea Sabelis, sculturen
  • Beeldend kunstenares Thea Sabelis kunstpost lookatie364 sculpturen den haag
    Thea Sabelis, sculpturen
  • Beeldend kunstenares Thea Sabelis kunstpost lookatie364 sculpturen den haag
    Thea Sabelis, sculpturen